Neprístupný dokument, nutné prihlásenie
Input:

Význam teambuildingových akcií

25.3.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.03.1.1 Význam teambuildingových akcií

Mgr. MSc. Soňa Štefková, PgCert.

Aký má význam šport pre firmy, či pre zamestnancov? Patrí organizácia týchto akcií do kompetencie personálneho alebo marketingového oddelenia, či do rúk športových a teambuildingových agentúr a psychológov?

Čo presne znamená teambuilding

Tento pojem má ďaleko hlbší význam a jeho organizácia by mala jednoznačne patriť do rúk personalistov a profesionálov. Veľmi často zamestnávatelia považujú teambuilding ako jeden z benefitov pre svojich zamestnancov v rámci zábavných aktivít. Hlavný význam tejto aktivity je ale iný, dôležitejší ako len vyjsť do pekného prostredia, trochu sa pobaviť, večer vypiť a medzitým sa dobre najesť. V zahraničí je však situácia opačná - teambuilding je nástrojom zamestnávateľov prebudovanie dobrých a fungujúcich tímov. Nejde v žiadnom prípade o zábavu, ale o efektívny nástroj pre lepšie fungovanie firmy a osobný rozvoj zamestnancov.

Viac ako len benefit

Akákoľvek športová aktivita má pre dobré fungovanie firmy nemalý význam, aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať. Tímový duch v správne zloženom tíme je katalyzátor všetkého a jeho potreba je v každej organizácii, a to najmä na dosiahnutie maximálneho výkonu.

Zamestnávatelia však teambuilding vnímajú tieto aktivity prevažne len ako benefit pre svojich pracovníkov a v časoch nutného šetrenia a znižovania nákladov sa benefity škrtajú, bohužiaľ, ako prvé. Šport neprospieva len po psychickej stránke, ale aj po tej fyzickej. Dnešné sedavé zamestnanie deformuje chrbticu, kvôli malej fyzickej aktivite nefunguje lymfatický systém, atď. To všetko šport odbúrava. Avšak, v konečnom dôsledku, získava zamestnávateľ húževnatejších a odolnejších jedincov, ktorí vďaka spoločným mimopracovným aktivitám dokážu napríklad lepšie komunikovať a spolupracovať v rámci iných oddelení jednej firmy.

Spoločná výhra i prehra

Ak ste zamestnávateľ, prosím neviďte firemné športové aktivity len ako ukážku svojej dobrej vôle smerom k zamestnancom a náklady na zábavu, ale ako nástroj prebudovania tímového ducha smerom od “Ja“ k “My“ . Spoločný cieľ, spoločná výhra, spoločná prehra, to je cieľ teambildingu, a toto všetko výrazne posilňuje pozitívne väzby medzi zamestnancami prostredníctvom teambuildingu. Okrem toho, ostatní kolegovia môžu chodiť pravidelne fandiť, ak hovoríme napríklad o teame futbalového alebo volejbalového družstva kolegov danej firmy. A takto budú prirodzene posilňovať lojalitu a spolupatričnosť k vlastnej firme a trebárs aj spoznať a nájsť nového dodávateľa či klienta z radov svojich súperov.

Dobrý hráč neznamená dobrý tím

Aká má byť pridaná hodnota teambuildingu, celkom konkrétne vystihuje už samotný názov tejto aktivity. Všetci vedia, že je jednoduché získať dobrých hráčov, ale ako hrať spolu, ako jeden tím, to je to najťažšie! Vďaka teambuildingu sa majú zamestnanci poznať v neobvyklom prostredí, často vo fyzicky náročnom. Zamestnávateľ spozná, akú úlohu v tíme kto zastáva - alebo je ťahúň, recesívny typ, ideológ, permanentný pesimista, negativista, kolega do nepohody a podobne. Náročné fyzické, ale aj intelektuálne úlohy prinútia, prirodzene, zamestnancov odkryť svoje skutočné ja.

V rámci teambuidingu sa veľakrát odkrývajú silné, ale tiež slabé stránky tímu. Odkryje sa aj to, kto komu dôveruje, ako kto reaguje v náročných situáciách a podobne. Zo všetkých týchto aktivít býva často spracovaná i záverečná správa celého teambuildingového projektu, ktoré sa odovzdávajú ako manažérovi tímu, tak aj personálnemu oddeleniu.

 
 Váš názor
Čo by ste zmenili na tomto portáli?
 Úspešne odoslané
Input: